Bruksmalle light vs vanlig bruksmalle?


Idag ska blogga om någonting som jag inte brukar blogga om. Men jag läste ett intressant inlägg på facebook som fick mig att tänka till lite.. Alla som läser min blogg kan väl inte ha undgått att agility är min favorit hundsport :P Just i dags läget äger jag en shetland sheepdog och har i mina planer att skaffa mig en till. Men en ras som verkligen fascinerar mig och som även också finns i planerna att skaffa är en Malinois.
Inom agilityn i largeklassen är det ju border collie som regerar rasmässigt, men det har även visat sig att mallen kan ha stor framgång inom agility. Det var ju t.ex. en malle som kom tvåa på VM 2008. Så genom att ha sett NM på Stora Stockholm, flera youtube klipp :P tillhör detta malleekipage mina favoriter.
Jaja, mer om det någon annan gång, men det jag vill komma fram till är att jag har hört talas om bruksmalle light.? Hrm? Tydligen en malletyp som bara ska lämpa sig till agility och lydnad. Men jag fattar inte? Varför funkar inte den "vanliga" bruksmallen i hundsporter som agility och lydnad undrar jag? Ja menar, när jag skaffar min framtida malle vill jag ju hålla på med agility OCH bruks. Inte måste jag väl välja vilken linje jag vill gå på? Jag söker ju mycket av det som finns hos en malle. En snabb, uthållig och modig hund. En hund som har vinnarskalle och en stor arbetslust. Just det passar sig toppen till agility enligt mina åsikter.  
Varför ska man experimentera med en såpass liten ras? Varför duger inte mallen som den är? Vad är det agilityn kräver för att man måste "göra om" rasen och kalla den bruksmalle light?

Just nu känner jag mig lite kluven.. Det blir till att spåna mer inom denna ras..

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag kan inte rasen men OM jag inte hade haft tre BT hemma så hade jag också skaffat mig en Malle. Jag vågar inte blanda in ännu mer skärpa i min flock men jag säger bara en sak: Liza Bolinder, Bollnäs BK (hennes Malle heter "Nana") - den absolut mest vinstrika Malle som finns inom svensk agility. Jan-Egils "Cirkus" är annars en annan favorit. En häftig ras men OJ! så mycket hund. Man bör veta vad man ger sig in på!!!

2010-02-21 @ 21:44:14
Postat av: Carro

Hej!



Klart samma malle kan duga till både agility och bruks! Många av de egenskaper du räknar upp, som jävlar anamma, arbetslust, uthållighet etc. är ju det som gör mallen till en perfekt hund inom ALLA hundsporter ;)



Jag tror det snarare är vissa uppfödare som är rädda att se deras ras "fördärvas" till agilityhund med argumentet att inom agility krävs inte de bruksegenskaper (t.ex. skärpa och försvarslust) som krävs inom skyddsträning och skulle det börja avlas på agilitymeriter så skulle de egenskaperna försvinna ur rasen. Men jag tror för det första knappast någon malleuppfödare skulle avla på enbart agilitymeriter utan att veta något annat om hunden. De egenskaperna behövs inte heller hos t.ex. en brukschampion/SM-vinnare i spår så argumentet håller ju verkligen inte.



Kul att läsa din blogg och få följa er även efter Forshagatiden.



Carro (med malle som både skydds- lydnads- och agilitytränas!)

2010-02-26 @ 22:35:23
URL: http://www.kontrollek.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0